Bontrager OMW Review, Old Man Winterschoenen

Aan het einde van vorig seizoen en nu in de vroege weken van de sneeuw van deze winter, hebben we de Bontragers geroemde OMW-laarzen getest in koude en natte omstandigheden in New England.

Ik heb het gevoel dat mijn kleren goed gesorteerd zijn voor ijzige uitdagingen. Kwalitatief hoogstaande pogies hebben ook alle zorgen weggenomen die ik had over winterrijden. Mijn voeten warm houden, daarentegen, blijft een reeks experimenten. Afgelopen februari en maart en nu in december, was ik onder de indruk van Bontragers Old Man Winter-laarzen op daglange winterritten met lage cijfers. Ze zijn goed geconstrueerd, hebben lovenswaardige eigenschappen en zijn relatief gemakkelijk aan en uit te trekken. Bontrager heeft ons laten weten dat de schoen dit seizoen niet wordt gewijzigd. Dat is logisch. Mijn mening is dat het een zeer succesvol ontwerp is.

ONTWERP

Ik ben in de eerste plaats een fan van de manier waarop deze laars een balans vindt tussen het dichtknopen van je voeten tegen de elementen en het gemak bij het aan- en uittrekken. De binnenschoen van Bontrager is gescheiden van de beschermende buitenkant van de schoen. Dit helpt om dit evenwicht te bereiken. Voor een goede pasvorm heeft de bootie een koordsluiting en is gevoerd met fleece. Het beschikt ook over een Thinsulate-isolatie van 200 gram. De met bootie omwikkelde voet wordt vervolgens in de buitenste schil geplaatst, die een rubberen enkelmanchet heeft en is gevoerd met een waterdicht viervoudig rekbaar membraan. De schaal is in het midden aan de voorkant dichtgeritst met een waterbestendige ritssluiting, twee klittenbandriemen zijn vastgemaakt over het teengedeelte en de wreef, en de bovenkant van de enkelmanchet kan strak worden vastgemaakt met een ander koordslot.

Al met al is dit systeem niet omslachtig of tijdrovend, en het biedt verschillende voordelen. De laars kan apart van de laars worden gedroogd. De ritssluiting sluit alles snel op zijn plaats. Ik vermoed ook dat de onafhankelijke beweging van de bootie in de schaal extra bescherming biedt tegen blaren of hotspots, vergelijkbaar met het dragen van twee sokken. Ik heb zelfs berichten gelezen van mensen die de slofjes meenamen tijdens fietstochten in de herfst en lente om in een slaapzak te dragen. Dit lijkt mij een uitstekend idee.

De laars is flexibeler dan andere laarzen en heeft een betere pasvorm. Het is niet zo dramatisch als het verschil tussen langlauf- en alpine toerschoenen, maar dat is in de juiste marge. Het trappen voelt onbelemmerd en natuurlijk, een gevoel dat ik erg op prijs stelde. Dit bovenste gedeelte is bijzonder opmerkelijk. Het is als een dikke rubberen sok. Bontrager verwijst naar de OMW als een schoen. Deze opmerkingen zijn alleen van toepassing op de vergelijkingsklasse van winterschoeisel van de OMW’s. Ik suggereer niet dat de OMW’s tijdens het schouderseizoen op grijze dagen zouden worden gedragen. Het is nog steeds te grof om te dragen op een grijze dag, maar het is duidelijk bedoeld voor de winter.

Twee gebieden waren bijzonder verontrustend in het ontwerp. Ten eerste wordt de ritssluiting gespannen wanneer eraan wordt getrokken om het hoofdgedeelte van de laars te sluiten. Hoewel mijn voeten een vrij hoog volume hebben, heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Ik zie echter dat de rits een probleem wordt. Mensen met kleinere voeten of een lager volume hebben misschien geen problemen. Ten tweede kruipt de rits naar beneden tijdens het trappen als deze niet aan de bovenkant van de reis is vergrendeld. U moet waakzaam zijn om ervoor te zorgen dat alles goed werkt om te voorkomen dat sneeuw of kou binnendringt.

PASVORM EN FUNCTIE

Het is normaal om een maat groter te nemen in een winterschoen met het idee dat je dikke sokken of zelfs twee paar draagt. Ik ben onhandiger met grote schoenen, dus ik doe dit meestal niet. In dit geval is de laars mijn normale maat en de pasvorm was zeer comfortabel met een middelzware synthetische sok in de laars. Dat lijkt me een fatsoenlijke configuratie voor ademend vermogen en niet het gevoel dat de schoen vernauwt. Mijn tenen hadden voldoende ruimte om te wiebelen in de teenendoos. De laarzen vallen normaal qua maat. Je kunt een maat groter nemen als je wilt, maar voel je niet onder druk gezet om dit te doen.

Meestal ervaren we temperaturen in de tiener Fahrenheit op donderdagavond Fat Bike-ritten (rond 10C), en de OMW’s lijken hier geen last van te hebben gedurende drie uur stoppen en wachten in de sneeuw. Dezelfde warme resultaten kunnen worden gerapporteerd voor dagritten in de 20s F (-5C). Dat zijn natuurlijk verre van expeditieomstandigheden en ik vermoed dat deze laarzen zouden worden overweldigd door langdurige tijd onder nul F. Maar die gelegenheden vereisen waarschijnlijk een speciale voorbereiding, ongeacht de laars.

KENMERKEN

De laars heeft een industriestandaard Vibram-buitenzool, die ik geweldig vond om te wandelen en klauteren met de fiets. Het is erg stijf wat geweldig is voor krachtoverdracht. De OMW’s zijn te gebruiken als wandelschoen of als mountainbikeschoen.

Ik rijd op VP-001 platte pedalen op mijn dikke fiets en de zolen van Bontrager-laarzen zaten er strak tegenaan. Conventionele wijsheid zegt dat klikpedalen in de winter koude in schoenen overbrengen, vermoedelijk door de interne plaat te koelen waaraan de schoenplaat is bevestigd. Ik ben er niet van overtuigd dat het effect dramatisch is, en ik heb jarenlang clipless op andere paar laarzen gelopen zonder veel verschil te zien. Maar ik heb geen schoenplaatjes op de Bontrager-laarzen gemonteerd, dus ik kan niet melden hoe dat het waargenomen temperatuurbereik voor hen kan veranderen.

De zool lijkt niet bijzonder beter (of slechter) dan andere laarzen die ik heb gedragen in termen van het verwijderen van ijs en sneeuw van de nokken en de ruimte rond het schoenplaatje. Dit versterkt mijn recente strategie om met platte pedalen te gaan: trap gewoon een paar keer met de laars tegen de crankarm en trap weg.

De laars kan worden vastgezet met een handige ring tussen de tenen. Een lus bij de achillespees zorgt voor een handige trekkracht om de laars aan te trekken. Nog iets om op te merken: de laarzen zijn erg licht en comfortabel.

ZOU WILLEN ZIEN

Het is teleurstellend dat er geen spike-mounts zijn. Blijkbaar had het vorige bootmodel spikes. Deze versie niet. Het gebeurt vrij vaak tijdens winterritten waar ik me bevind, waarbij ik met spijkerbanden over diamanthard ijs reed, afgewisseld met een bevroren bospad. Hoewel het technisch niet rijden is, is de noodzaak om een nooddemontage of dab uit te voeren niet ongewoon. Spikes zijn een geweldige manier om een verschil te maken op ijs.

PROS

  • Volledig warm in winterse omstandigheden
  • Effectieve binnenschoen + buitenschaalontwerp
  • Strak en gestroomlijnd

CONS

  • Ritssluiting moet helemaal omhoog worden geritst omdat deze kieskeurig is en niet kan worden losgemaakt tijdens de rit.
  • Geen pieken

Steun je LBS of

INPAKKEN

Ontwerpers van winterschoenen hebben een moeilijke taak. Laarzen moeten onze voeten warm houden en ons in staat stellen om gemakkelijk te lopen en te trappen. Laarzen moeten smal genoeg zijn om op fietspedalen te passen. In het ideale geval kost het geen aanhoudende inspanning om ze eraf te krijgen als je eenmaal naar binnen bent gegaan, maar ze moeten veilig zijn in de vorst- en ijscondities van een daglange rit.

Een paar problemen voor mij blijven dat ik de mogelijkheid mis om spikes te dragen en de ritssluiting aan de voorkant lijkt net de taak om alles te sluiten. Deze laars is niet bedoeld als expeditielaars. Maar als je idee van een perfecte februari-zaterdag 10 graden F is op je Fat Bike, zijn deze laarzen waarschijnlijk gewoon de rit.

Bontrager stuurde ons de Old Man Winter Shoe ter beoordeling.