Norse Woensdag Recensie

Als broer van zowel de klassieke Pugsley als de goliath Ice Cream Truck, is de Wednesday Surlys nieuwste toevoeging aan zijn vloot van dikke fietsen of Omniterras, zoals hij ze liever noemt. We hebben de afgelopen maanden gefietst, gesneeuwd en de hoge woestijn in het noorden van New Mexico verkend.

Surly Pugsley is al lang een favoriet onder fatpackers. Dit komt door het offset frame waarmee een achternaaf van 135 mm kan worden gebruikt, waardoor problemen met de kettinglijn worden vermeden die worden veroorzaakt door brede banden. Hoewel het moeilijk is om de remblokken af te stellen, maakt de naaf van 135 m hem ideaal voor reparaties in het achterland en is hij op zeer weinig locaties over de hele wereld te vinden. Ik reken mezelf tot zijn fans, nadat ik mijn eigen Pugsley van Patagonië naar Peru heb gereden.

Snel vooruit bijna een decennium, en de dikke fietsarena is aanzienlijk veranderd sinds de Pugsley voor het eerst ter wereld kwam. Nu zijn symmetrische frames gebruikelijk en zijn 170/177 mm-naven behoorlijk populair geworden. Er is zelfs een XL Rohloff. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat je ze in afgelegen fietsenwinkels zult vinden, zijn er meer gespecialiseerde componenten voor dikke fietsen dan ooit.

Betreed de woensdag, Surlys nieuwste Omniterra voor alle doeleinden, een eigentijdse, ik durf het te zeggen, heruitvinding van de Pugsley. Wat niet wil zeggen dat het het vervangt, althans voorlopig. Surly dringt erop aan dat de fietsen verschillend zijn, wat Surly zal benadrukken om redenen die hieronder duidelijk moeten zijn. Desalniettemin, als het een dikke fiets is die in staat is tot zowel overzeese odyssees als lokale verkenningen die je zoekt, is de kans groot dat beide op je lijst met kanshebbers staan. Vooral gezien het feit dat de woensdag begint om net genoeg kleingeld in je zak te hebben om te gaan reizen.

Dus wat onderscheidt hen nog meer? Om te beginnen is de woensdag merkbaar lichtvoetiger dan zijn oudere broer. Surlys marketingpraat suggereert dat het karakter ergens tussen dat van de Pugsley en zijn grote krachtpatser van een broer of zus, de Ice Cream Truck, ligt. Identiteitsbewijs eens; de interne routing voor een dropper-post verwijst zeker naar een speelser karakter dan de Mopsen. Het kan zijn dat het de lichtste van de drie is vanwege de korte liggende achtervorken en het relatief kleine gewicht. Zeker, ik heb nooit moeite gehad om de fatbike-clan bij te houden waar ik regelmatig mee rijd, van wie sommigen ICT’s hebben.

Ballast het met fietstassen en een paar dagen eten, en de woensdag krijgt meer verantwoorde trailmanieren. Tijdens een driedaagse reis naar het Jemez-gebergte, ontdekte ik dat het een aangename balans vond tussen plezier buitenshuis en comfort op lange afstand.

Een 100 mm geveerde vork is een andere aanwijzing voor de liefde van woensdag voor trails. Als u dit doet, wordt de kophoek met een graad (69 tot 68) versoepeld, wat een nieuwe inkeping toevoegt aan zijn offroad-vermogen. Als toegewijde buitenlandse bikepacker heb ik mezelf in het belang van de eenvoud van de ophanging afgeknepen, dus het is waarschijnlijk geen laan die ik zou verkennen. Dit gezegd hebbende, zingt elke Bluto-bezittende vriend hun lof, ondanks de ooit heersende opvatting dat gedempte ophanging geen plaats heeft op dikke fietsen. Hetzelfde geldt voor dropperposts. Ik heb er nooit echt een nodig gehad als ik ga bikepacken, maar ik kan de voordelen ervan zien als ik op lokale paden rijd.

Fatbikes zijn een geweldige manier om de geest van verkenning en pionieren in mountainbiken terug te brengen. Ze schuwen het doel om grote afstanden met grote snelheid af te leggen (hoewel ze met de juiste benen en mentaliteit zeker in staat zijn). Fatbikes gaan eerder over de manier waarop je ervoor kiest om de wereld te zien. Dit is wat fatbikes zo verfrissende bikepacking-rigs maakt.

De woensdag bleek niet anders te zijn. Het opende een hele reeks nieuwe rijstructuren, van besneeuwde ontsnappingen op bekende paden tot arroyo-verkenningen die ik nooit anders had overwogen. Het maakte zelfs het rijden over zacht zand relatief plezierig, maar het was net zo leuk om op singletracks te rijden als elke andere fiets.

De woestijn van New Mexico is doorspekt met met rotsen bezaaide jeepsporen; net als bij mijn Pugsley, zal ik toegeven dat ik geniet van het gevoel van onoverwinnelijkheid dat door mijn aderen stroomt als ik aan het roer sta. Inderdaad, de woensdag scheurde met benijdenswaardige nonchalance door rotstuinen, en zijn te grote banden beten diep in de aarde en sleurden me op steile arroyo-klimmen. Hoogstwaarschijnlijk vleide het mijn rijvaardigheid.

Het gebruik van 4130 ChroMoly Steel op woensdag is zoals gewoonlijk, wat altijd geruststellend is voor iedereen die van plan is de fiets in een doos of onder een busdak te zetten. Een blik op het frame onthult dat de Wednesday een door en door moderne fiets is in termen van normen, zoals blijkt uit de symmetrische afstand, 44 mm headset, 30,9 zadelpen en het gebruik van voor- en achterassen, in plaats van de gevonden 135 mm naafafstand op de Pugsley. Dit betekent dat, tenzij je reserveonderdelendoos buitengewoon goed gevuld is, je er niet op dezelfde manier uit zult plunderen als bij andere Surly’s.

Wat de ontwerpen betreft, valt meteen het gebrek aan triangulatie tussen de zitbuis en de bovenbuis op, typisch voor Surly-mountainbikes van de afgelopen jaren. Met een kleinere binnenruimte en een zitbuis die bijna vijf centimeter korter is dan de Pugsley, is het resultaat een veel comfortabelere rit. In andere verschillen is de vork korter dan op de ICT, uitgebalanceerd door een balhoofdbuis die iets langer is. Overigens maken zowel Schmidt als SP nu dynamo-naven die passen op de 150 mm tussenasafstand.

Beide fietsen hebben een langere, meer laaghangende houding dan de Pugsley en bieden meer standover-ruimte. Dit is misschien goed nieuws voor kortere rijders, maar als iemand met lange, slungelige benen betekende het dat ik headsetafstandhouders zoals casinochips op elkaar moest stapelen om een meerdaagse rijpositie te krijgen waar ik blij mee was. Nors suggereert zelfs riser bars voor grotere mensen.

Het goede nieuws voor bikepackers van elke lengte is dat Surly niet beknibbeld heeft op soldeerbouten. Surly heeft voorzieningen opgenomen voor achter- en voorrekken, bevestigingen op de vorkbladen van Anything Cages, evenals oogjes voor waterflessen onder de onderbuis. Dit is een veel prominenter overzicht dan de andere dikke fietsen die door het bedrijf zijn gemaakt. Dit is vooral leuk als je bedenkt hoe woestijnverkenning kan worden gedaan met dergelijke rossen. Natuurlijk heeft Id de mogelijkheid verwelkomd om ook een Anything Cage onder de onderbuis te passen. Dit zou geweldig hebben gewerkt op mijn XL-frame. Het is echter mogelijk dat het niet goed werkt op kleinere modellen vanwege de behoefte aan een verende voorvork.

De woensdag is vergelijkbaar met de Pugsley en heeft naar achteren gerichte dropouts in Breezer-stijl. De slimme adapterringen maken het gebruik van snelkoppelingsnaven echter mogelijk. Toegegeven, dropouts met sleuven zijn een lastigere manier om een ketting te spannen voor singlespeeding dan een excentrische trapas. Maar ze zijn ook eenvoudig, betrouwbaar, onfeilbaar en helpen de kosten tot een minimum te beperken. Er is een gleuf waarmee u het wiel verticaal kunt verwijderen als uw fiets steekassen heeft. Afgezien van singlespeeding, openen horizontale slots de woensdag voor het runnen van een Speedhub XL, wat zorgt voor een relatief betaalbare Rohloff-build; wed raadt de versie met geschroefde (TS) as aan, om te voorkomen dat het wiel in de dropout verschuift, in combinatie met een van Cycle Monkeys Monkey Bones om de naaf te verankeren.

Ik zal niet stilstaan bij het gewicht, omdat de meeste mensen die stalen fatbikes beschouwen, niet al te geobsedeerd zijn door het verliezen van grammen. Het is echter goed om te weten dat woensdag slechts een smidgeon meer weegt dan een Pugsley, ondanks zijn dikkere buizen en bijna een pond minder dan een Ice Cream Truck.

Ik moet ook vermelden dat de limiet voor woensdag 4,6 inch banden is, maar gezien het brede scala aan bandenmaten (3,8 tot 12 cm) is het misschien nauwkeuriger om te zeggen dat het past op een 4 inch band met voldoende moddervrijheid. Voordat ik in New Mexico woonde, kon ik de behoefte aan iets breders nooit helemaal doorgronden. Ze hebben een plek. Ze kunnen zeer nuttig zijn bij bepaalde bikepacking-avonturen.

Biedt een 5-inch band voldoende voordeel om een frame met grotere spelingen te kiezen, zelfs ten koste van een hoger gewicht en een bredere trapas zonder schroefdraad? Dit hangt echt af van waar je het grootste deel van je tijd wilt doorbrengen. Je kunt het gebruiken voor zand of sneeuw. Maar als een middenweg (tenminste als het gaat om fatbiken), voelt een kwaliteitsvolle 4-inch band op een 80 mm-velg capabel genoeg voor de meeste off-grid raadsels die je kunt tegenkomen. Als je je buitengesloten voelt, loop je tenminste een 5in band vooraan. De woensdag kan 29+ rubber passen, wat een enorm pluspunt is, vooral als je met hogere snelheden wilt meelopen.

Op onderdelen. Tijdens mijn tijd met de woensdag werkte alles prima. Dit is precies wat ik zou verwachten van nieuwe fietsen. Ze voelen zich altijd goed. Mijn enige probleem was dat ik een gebogen derailleur moest rechttrekken, en dat was meer dan wat dan ook een gebruikersfout; het resultaat van een lange fietstocht over deadfall in de Jemez.

Srams budgetaanbiedingen zijn niet iets waar ik bekend mee ben. Hoewel de X5-shifters van woensdag prima door de versnellingen klonterden, zijn het niet de meest comfortabele shifters om te gebruiken. Ik ben ook voorstander van een Shimano-compatibele aandrijflijn (zoals Surlys OD), simpelweg omdat ik nooit problemen heb gehad met het vinden van Big S-trapassen waar ik ook ben geweest. Sram is een populaire keuze, maar het is niet hetzelfde. Toch is het geen biggie. Je kunt een reserve BB meenemen, ze zijn licht genoeg. Als persoonlijke voorkeur heeft Id de voorkeur gegeven aan de zwaardere Microshift-thumbs die te vinden zijn op de ICT Ops, die een scherper gevoel hebben. Aanvankelijk mopperde ik over de mechanische schijfremmen van woensdag Hayes. Maar toen ze eenmaal in bed lagen, vergat ik al snel mijn aanvankelijke vermoedens.

Dit alles gezegd hebbende, hoewel de afwerkingsset nauwelijks als boetiek kan worden omschreven, haastte ik me niet om iets uit te wisselen, behalve de 11 graden rechte staven die het hanteert als een quarterstaff. Sinds ik Jeff Jones Loop H-repen ben gaan gebruiken, zijn mijn ellebogen zo prominent geworden dat ze uitsteken als kippenvleugels. Ik heb ook een hogere stuurpen geïnstalleerd, waardoor mijn stuur omhoog is gedraaid naar een positie die meer geschikt is voor langeafstandsfietsen.

Ik was vooral onder de indruk van Surlys 3.8in Nates, banden die ongelooflijk goed presteerden in zowel sneeuw als zand. Als een loopvlak om mee te beginnen, brengen ze zeker het beste naar boven op de woensdag, hoewel ze aan de andere kant niet mijn keuze zouden zijn op een reis met uitgebreide hardpack of bestrating. Mijn testfiets kwam met de 120tpi-versie, terwijl de standaard productiefietsen worden geleverd met de zwaardere 27tpi-modellen. Niet dat Identiteitskaart dit een kwestie vindt; Ik heb de 27tpi’s altijd minder gevoelig gevonden voor inkepingen op de zijwanden, altijd welkom in een tubeless setup.

Er is goed nieuws op dit front. Surlys gloednieuwe My Other Brother Daryl tubeless-ready velgen gemakkelijk en zonder problemen omgebouwd. Ze kunnen ook bij lage drukken worden gebruikt. Een speciale velgkit zal binnenkort beschikbaar zijn, maar een paar rondjes Gorilla Tape zou prima moeten werken.

Wat betreft hubs, de Formule 150 en 177 die bij de voorraadopbouw worden gebruikt, zijn iets van een onbekende hoeveelheid, althans op de lange termijn. Goed om te weten is dat ze patroonlagers gebruiken en dat de freewheelbody met Shimano werkt.

Pluspunten

  • Een balans tussen singletrack en beladen bikepacking.
  • Voorziening voor verende voorvork en dropper post betekent geen compromis mountainbiken!

nadelen

  • Enigszins basiscomponenten (hoewel ze eigenlijk prima werken).
  • Lange rijders moeten mogelijk stijgbeugels gebruiken vanwege de lage voorkant.

Maak Een Kit

  • Surly woensdag, 4130 CrMoly staal

Double-butted hoofddriehoek.

  • VORK Surly Wednesday, 150 mm x 15 mm steekas uitvaleinden.
  • ZADELKRAAG Surly Constrictor, 33,1 mm
  • HEADSET Cane Creek 10
  • STANG HL, 31,8 mm, 80 mm
  • STUUR Primatec SM
  • REMMEN Hayes MX Comp. V-serie 160 mm rotoren achter en voor
  • SHIFTER SRAM X5, schakelpook
  • ACHTERDERAILLEUR X5
  • CRANKEN & KETTINGBLADEN Truvativ X5, 22/34t
  • ONDERSTE BEUGEL Norse schroefdraad
  • CASSETTE Microshift H100, 11-36t, 10-speed
  • KETTING KMCX10
  • FRONT Formula 150 x 15 mm steekas, 32h
  • ACHTER Formule, 177 x 12 mm steekas. 32 uur
  • SPAKEN DT Swiss Comp, 14g/15g Zwart
  • RIMS Surly my Other Brother Darryl, 80 mm met speedholes
  • BANDEN Surly Nate 26 x 3.8, 27tpi
  • ZADELPEN Kalloy Sp-342, 30,9 mm.
  • ZADEL Velo VL2155, stalen rails.
  • WATERFLES MONTEERT 1 binnen XS-MD frames. 2 voor L-XXL. 1 onder onderbuis
  • RACK MONTAGES Voor rack mounts en achter rack mounts. Drievoudige vorkkooibevestigingen
  • EXTRA’S 177×12 mm steekassen, of 170×10 mm QR-assen dropout
  • Inpakken

    Zoals de meeste Surly’s, moedigt de woensdag heruitvinding aan. Zelfs in zijn volledig stijve gedaante, is het geweldig om te rijden, terwijl het vermogen om een verende voorvork en dropper post te laten lopen ook garant staat voor een compromisloos mountainbike-potentieel. Van meer belang voor bikepackers zijn de overvloed aan soldeerbouten en oogjes waarmee het is begiftigd, waardoor de woensdagen ook een zeer capabel reispaard zijn.

    Als lange rijder die de voorkeur geeft aan een rechtopstaande rijpositie, vooral voor bikepacking, heeft Id de voorkeur gegeven aan het frame met een langere balhoofdbuis en iets minder standover, waardoor er meer interne frametasruimte ontstaat en de onhandigheid van een ongesneden vork wordt verborgen. Een deel van mijn klacht is esthetiek. Nadat ik mijn setup goed had, was ik tevreden. Ik vond dat de verende voorvork een extra overstap vereist.

    De afwerkingskit is erg basic. Maar ondanks mijn aanvankelijke zorgen, voelde er niets dat onmiddellijk uit de doos ontbrak, behalve dat onaangetaste stuur en dat is heel erg afhankelijk van persoonlijke smaak. beetje meer. Maar ik waardeer ook hoe inclusief het financieel is, zoals het is. En bovendien, je kunt nooit iedereen tevreden stellen!

    Zou ik voor een verre, overzees avontuur een woensdag verkiezen boven een Pugsley? Als ik niet bijzonder vatbaar was voor ongelukjes of voor een niet nader genoemde tijd in de stokken ging, dan waarschijnlijk. Ironisch genoeg heeft de Pugs zo’n voorraad 135 mm-hubs dat deze meer toekomstbestendig is vanwege de steeds veranderende normen. Bouw het achterwiel van woensdag om met een Rohloff XL en het antwoord is volmondig ja. Een frame dat plaats biedt aan 5 inch banden en 100 mm wielen is een betere keuze voor verkenningen in zand of sneeuw. De woensdag is een geweldige kans om geld te besparen of een fiets te kopen die bijna alles aankan.

    • Maat getest Extra groot
    • Beschikbare maten XS-XL
    • Gewicht (zoals getest) 1.553 kg/15.5 kg (met 120tpi banden)
    • Prijs
    • Neem contact op met Surly
    • Aanbevolen gebruik Padrijden, winteruitstapjes en verkenning van Arroyo zijn allemaal mogelijk.

    Rijders Achtergrond

    Sinds mijn 18e beleef ik avonturen op twee wielen. Onlangs heb ik Amerika doorkruist op een tweewielig avontuur, waarbij ik Mongolië doorkruis. Mijn liefde voor mountainbiken en touren bracht me ertoe mijn ideale reis te creëren, die beide combineert. Ik geef de voorkeur aan rustige onverharde wegen en singletracks waar mogelijk.

    Hoogte: 15 cm3 cmGewicht: 75 kg
    Binnenbeenlengte: 89cm

    Openbaring

    De woensdag is mij voor twee maanden uitgeleend, ten behoeve van deze recensie.