Eerste Rit. 2016 Juliana Roubion En Furtado

De nieuwe fietsen klimmen sneller, beheren sneller, zien er beter uit en zijn veel plezieriger om te rijden dan hun voorgangers

Gary Perkin

Juliana reisde van de thuisbasis in Santa Cruz, Californië, naar de Sierra Falls, een paar uur naar het oosten om te pronken met bijgewerkte versies van haar favoriete Roubion- en Furtado-mountainbikes. De versies hebben aanpassingen in de framegeometrie en ophanging die ze wendbaar, eenvoudiger te beklimmen en plezieriger maken om te rijden – dat is tenminste wat functionarissen van het bedrijf me vertelden voor mijn eerste reis aan boord van de gloednieuwe fietsen.

Een opmerking over Juliana-fietsen: de Roubion en Furtado gebruiken precies dezelfde frames als versies van Santa Cruz, het moederbedrijf van Juliana. De reden? We assembleren fietsen voor meisjes die uitdagend rijden, zegt nieuwe manager Katie Zaffke. Voor Juliana betekent dat het gebruik van Santa Cruzs-geometrie, in tegenstelling tot het bouwen van een fiets volgens een aantal theoretische damesmaten. De enige verschillen tussen de twee zijn de kenmerkende dingen, verfschema’s en de toetreding van een nieuwe Furtado met extra kleine afmetingen.

De Juliana Roubion en Santa Cruz Bronson krijgen een slappere balhoofdhoek van één graad (nu 66 graden), kortere liggende achtervorken en langere bovenbuizen. Deze specifieke aanpassing is ontworpen om rijders een kortere stuurpen te laten gebruiken, wat leidt tot sneller beheer. De hoeken van de zitbuis zijn ook één niveau steiler, waardoor de rijder meer recht boven de trapas komt voor meer grip bij het klimmen.

De Furtado en 5010 krijgen een hoofdhoek van 67 graden, een vlakkere slaper in vergelijking met de huidige versies. De fietsen hebben ook dezelfde bovenbuis / kortere stuurpengeometrie die wordt gebruikt op de nieuwe Juliana. De bedrijven beweren dat deze verbeteringen de 5010 en Furtado gemakkelijker te schalen maken, waar ik enthousiast over was – toen ik de 2015-variant analyseerde, was mijn enige wens dat het beter zou lukken als ik bergopwaarts fietste.

Elk van de fietsen krijgt nieuwe hardware rond de VPP-achterwielophanging: een op de bovenbuis gemonteerde, doosvormige bovenste verbinding die volgens Juliana-functionarissen stijver is en een betere houding heeft. Ontwerpers hebben ook de onderste link hoger gemaakt, zodat deze meer in lijn ligt met de BB. Dit vermindert de kans op steenslag en maakt het mogelijk voor de fietsen om kortere liggende achtervorken op te nemen.

Nadat Gloria Liu, redacteur van Bicycling- apparatuur, de huidige versie van de Roubion had beoordeeld, schreef ze dat ze de fiets graag soepeler geveerd wilde hebben. Ze zou blij moeten zijn met alle 2016-versies – Juliana heeft de schoksnelheid herzien om de ophanging ontvankelijker te maken voor knapperige paden en kleine hits.

Kleine fietsers kunnen enthousiast worden over de XS Furtado en zijn eigen vermogen om (zo is ons verteld) zelfs een waterfles in de voorste driehoek te plaatsen. Die framemaat is in de maak en zal waarschijnlijk in het voorjaar van 2016 beschikbaar zijn.

Voordat we de paden op gingen, creëerde Juliana nog een laatste punt dat koopjesjagers zou moeten plezieren. Vorig jaar introduceerde Santa Cruz een goedkoper frame voor zijn carbonversies, bekend als ‘C’. Juliana zal precies dezelfde betaalbare optie leveren op zijn meest populaire versie, de Roubion.

We gingen naar de paden van Downieville, Californië, een voormalige Gold Rush-boomtown waar momenteel 300 inwoners wonen, en de Downieville Downhill, een populaire all-mountain race. Een shuttlereis van 40 minuten bracht ons in een hooggebergtezadel met 20 mijl singletrack die terugvoert naar de stad. De paden omvatten krappe bochten, wortelachtige secties, dikke rotsen en zoemende rechte stukken – het ideale terrein om de nieuwe fietsen te controleren.

De Juliana Roubion maakt gebruik van een bijgewerkte VPP-onderarm voor een betere rotsklaring. Gary Perkin

Eerste rit: Juliana Roubion
De afdaling van Butcher Ranch onthulde veel over de opnieuw ontworpen Roubion. Het heeft een stijlvolle, soepele kwaliteit waarmee het veeleisende paden met precisie kan beheren. De kortere kettingresten maakten het moeiteloos om technische hoeken en swoopy bermen te manoeuvreren en snel weg te accelereren – toen ik op het gas trapte, verscheen de Roubion sneller vooruit dan ik had verwacht voor een fiets met een veerweg van 150 mm.

De weelderige ophanging nam soepel kleine en grote hits op. Ik had het gevoel dat ik alles onder controle had, van klaterende vuurwegen tot glijbanen vol babyhead-rotsen tot kei-droppings over het achterwiel.

Als je bedenkt hoe goed de Roubion afdaalde, was ik blij geweest met hoe het voelde tijdens de klim van een halve mijl halverwege de berg. Ik zette de Fox-vork en achtervering in hun stijfste configuraties en doorgewinterde kleine bob, als ik zat of stond. Het voorwiel leek echter erg ver voor me en had de neiging om te dwalen omdat ik aan het klimmen was. Om eerlijk te zijn, ik was op dat moment behoorlijk vergast en mijn capaciteiten waren niet op hun hoogtepunt.

De fiets was ook poppier dan ik had verwacht, en hij was gemakkelijk op te tillen en over obstakels te springen. Qua kleur? Het is ergens tussen grijs en lavendel, in plaats van te vrouwelijk, waar ik echt van genoot. Het is ook een kleur die ik nog nooit op een fiets heb gezien – een groot pluspunt voor mij persoonlijk.

De Roubion begint met opbouwalternatieven voor

De opnieuw ontworpen Juliana Furtado heeft een vlakkere balhoofdhoek en een langere bovenbuis.

Gary Perkin

Eerste rit: Juliana Furtado
We kozen de Furtado voor een draai aan de mildere Mills Creek-singeltrack in Downieville. Deze route begon los en drassig, en wikkelde zich toen in zacht, dennenachtig stof terwijl het kronkelde en de berg afsloeg.

De Furtado voelt net als de Roubions leuke jongere neef – de twee fietsen hebben verschillende persoonlijkheden, maar hun vergelijkbare ophanging en frameontwerp betekent dat je kunt zien dat ze uit precies dezelfde stamboom komen. Vergeleken met deze Roubion is de Furtado met 130 mm veerweg lichter en wendbaarder. Het is een deel van de zachtheid van de Roubion, maar met een levendiger gevoel dat rotstuinen leuk maakt. Deze nieuwe versie maakt de balhoofdhoek marginaal slapper waardoor hij beter in staat is op stevige afdalingen. Maar het is geen bank. Terwijl de Roubion door rotsen kan ploegen zonder snelheid te verliezen, geeft de Furtado meer feedback over de rijder – verschillende rotstuinen gooiden me van mijn lijn.

Op zowel de Furtado als de Roubion geeft de steilere zithoek het gevoel alsof ik precies boven de trapas zit, vooral op beklimmingen – alsof ik de klim omhoog had geduwd, in plaats van gewoon achterover in het zadel te zitten. Over het algemeen voelde de fiets alsof hij beter was opgestegen dan het model dat ik het afgelopen jaar heb getest, maar ik ben niet klaar om volledig toe te schrijven aan de nieuwe geometrie. De versie die ik eerder deze zomer heb getest, was duur (dus zwaarder) dan deze – een bepaald element in schaalprestaties. Bovendien heb ik zojuist het nieuwere model geprobeerd op een lange klim over de weg die niet erg exorbitant of technisch was. De echte test komt wanneer ik deze fiets op mijn wortelachtige en rotsachtige thuispaden krijg. Echter,de eerste rit in Downieville maakt me hoopvol dat deze nieuwe versie een deel van die lichte traagheid zal verbeteren die ik voelde op beklimmingen met de oudere versie.

De kleur van dit jaar is een kleur die lichter is dan die van Roubion van de afgelopen jaren. In het geval dat het grote aandeel groenblauwe helmen, korte broeken en versieringen op onze rit een indicatie was, wordt de kleur nu steeds populairder.

Prijzen voor de Furtado beginnen bij met keuzes tot

De Juliana Furtado neemt gemakkelijk rustieke stenen afdalingen aan. Mike Stewart

De afhaalmaaltijd
Het sms-bericht dat ik materiaalredacteur Gloria Liu stuurde terwijl ik in Downieville was, zou je een idee moeten geven van hoe ik me voelde over beide fietsen: wat gebeurt er als ik echt niet veel negatiefs te zeggen heb? ik componeerde. Santa Cruz en Juliana hebben op spectaculaire wijze paden uitgekozen om de beste eigenschappen van de fietsen te laten zien, en ik denk dat de nieuwe geometrie de prestaties van de fietsen aanzienlijk heeft verbeterd. Ik kijk er nog steeds naar uit om deze fietsen op verschillende soorten paden te testen om echt de sterke en zwakke punten van elke versie te vinden. Blijf op de hoogte voor aanstaande beoordelingen van de fietsen.