Als je van riemaandrijvingen houdt, heb je waarschijnlijk al begrepen dat Gates een nieuwe riem en riemontwerp heeft om de nadelen van de eerste Carbon Drive aan te pakken. Voor het geval je geen aandacht schenkt aan alles wat met de riem te maken heeft: Hé, raad eens? Gates heeft een gloednieuwe riem en riemontwerp om de nadelen van de originele Carbon Drive aan te pakken. Het wordt CenterTrack genoemd, omdat de poelies een middenkam hebben die past in een riem met gevorkte tanden.

Er zijn twee belangrijke voordelen van het CT-systeem binnen de originele Carbon Drive. Om te beginnen is de machine toleranter voor verkeerde uitlijning en de nok voorkomt dat de riem van de poelies loopt. En ten tweede zijn de katrollen smaller, waardoor het verpakken, vooral bij naven met interne versnellingen, gemakkelijker wordt. Hoewel de eerste Carbon Drive al behoorlijk goed was in sneeuw en zand, beweert Gates dat CenterTrack ondoordringbaarder is omdat de katrollen geen puin hebben en de zijkanten gewoon weg kunnen vallen. Nog een voordeel: de katrollen zien er niet uit als hamsterwielen. Gates stootte de diameter van deze CT-riem met 2 mm op tot 12 mm, wat de riem versterkt en verstijft en ook niet zoveel spanning vereist”, zegt Gates.

Ik heb ongeveer drie decennia op een originele met Carbon Drive uitgeruste fiets gereden. Ik vind het echt leuk omdat het niet alleen onderhoudsvrij kan zijn – geen smeermiddel nodig, samen met de riem gaat meer mee dan de gebruikelijke ketting – maar het vereist de zuiverheid van de single-speed ontmoeting en versterkt het. Bij een juiste afstelling is een riem veel soepeler en stiller dan een snaar. Het is moeilijk uit te drukken hoeveel meer precies, maar geloof me. Als je op een riem rijdt, zie je meteen het verschil. Nee, het voelt niet rekbaar of rubberachtig aan. Het lijkt zo direct en positief als een serie, die Gates gebruikt voor koolstofkoorden in de riem.

Zonder twijfel kan die originele Carbon Drive echter kieskeurig zijn. Ik werkte door problemen met de riemdruk (te los en het sprong; te strak en er was ongewenste weerstand) en problemen met de riembeweging (niet statische uitlijning, maar het leek alsof het frame flex, hetzij door ruw terrein of hard trappen, de riem kon veroorzaken lopen ook).

Het nieuwe CenterTrack-ontwerp is veel gemakkelijker om mee te leven. Het is net zo tolerant voor verkeerde uitlijning als een serie en zal niet lopen. Samen met de lagere spanningsvereisten en het smallere katrolprofiel, is het veel eenvoudiger te installeren en in te stellen. Mijn CT-systeem was merkbaar soepeler en soepeler dan de originele Carbon Drive die ik van mijn Spot Rocker trok. Ik heb verteld dat ik de afwezigheid van de wrijvingsspray-coating voel die de originele Carbon Drive-poelies siert. CT heeft het niet nodig, dus het systeem werkt soepeler. Gates schakelde ook over van aluminium naar roestvrij staal voor CT’s. De achterste katrollen, die volgens hen nauwelijks zwaarder zijn, maar toch veel robuuster.

Net als de originele Carbon Drive zijn CT-riemen niet te repareren – de enige manier om een kapotte riem te repareren is om deze te vervangen – en moeten enigszins voorzichtig worden behandeld als ze niet zijn geïnstalleerd. Als u de riem te agressief buigt of draait, kunnen de koolstofkoorden binnenshuis beschadigd raken en kan dit defecten veroorzaken. Tot nu toe heb ik geen riem gebroken (sommige rijders in mijn regio hebben originele Carbon Drive-riemen gebroken), en ik heb meer dan een paar stenen en stokken in de aandrijflijn laten dopen. Toch raad ik aan om een reserveriem mee te nemen als je op een episch backcountry-avontuur gaat.

Front CenterTrack-poelies kosten (hoe groter de poelie, hoe langer ze kosten). Achterwielen zullen voor plus-of-minus een paar dollar op de markt brengen, afhankelijk van de afmetingen. CT-riemen worden verkocht, afhankelijk van de duur. Gewichten, volgens mijn schaal: 46T voorste katrol, 92g; 28T achtervering, 93g; riem 88 gram.