Matt Phillips

Aangezien de motorfiets is geboren uit een fiets, past het dat een fietsbedrijf hun wijsheid en erfgoed in de wereld van e-mountainbikes zou brengen. Fantic of Italy is opgericht in 1968 en is ook gespecialiseerd in enduro motorfietsen. Dezelfde ingenieurs die aan de fietsen werken, zien er ook uit als Fantics e-mountainbikes. Die crossover verklaart deels een van de unieke elementen van de XF1 Integra-lijn.

Is het rijden op een e-bike nog steeds een work-out? Bekijk deze film voor meer informatie:

Net als een motorfiets maakt de volledig geveerde XF1 Integra gebruik van verschillende wielmaten voor en achter: vooraan is een vering van 74 cm en aan de kofferbak 70 cm. Volgens een vertegenwoordiger van Fantic zorgt het grotere voorwiel voor een betere rolbeweging bovenin, terwijl de kleinere achterkant de fiets beter hanteert en helpt om sneller van richting te veranderen. Nog een motorachtig kenmerk: dat de achterband breder is dan de voorkant.

De XF1 Integra wordt aangeboden in drie reisopties (140, 160 of 180 mm), waarbij de frames worden aangeboden in kleine, middelgrote of grote maten. Het gedrongen aluminium frame heeft een enkelvoudige ophanging met een door een koppeling aangedreven schok. Boost-pulsafstand wordt voor en achter gebruikt en de lengte van de achtervork is hetzelfde voor alle reizen: 464 mm. Hoofdhoeken zijn ontspannen: 66 niveaus voor de 140 mm-fiets; 65 graden voor de 160 mm fiets; en 64,5 graden voor de 180 mm fiets.

De Integra uit de naam verwijst naar de batterij van 630 wattuur die in de buis is geïntegreerd. De accu is zo laag mogelijk in het frame geplaatst, wat het zwaartepunt van de fiets vergroot. Alle versies van de XF1 worden aangedreven door een Brose S 250 watt motor met een koppel van 90 Newtonmeter. (Krijg een beetje meer traditioneel koppel met onze aangepaste pedaalsleutel!)

Matt Phillips

Op de vraag waarom het productteam van Fantics de Brose-motor heeft gekozen, verklaarde een vertegenwoordiger van Fantic dat Brose een goede partner is die naar meningen luistert en deze gebruikt om de motor te verbeteren. Bovendien is de Brose-engine betrouwbaar: echt, geen problemen met het gebruik van de Brose. Geen terugroepacties, beweerde de vertegenwoordiger.

Alle drie reizen zijn uitgerust met RockShox-ophangingscomponenten; SRAM-aandrijflijn en wielen; samen met een KMC e-bike ketting. De fietsen van 160 en 180 mm krijgen een op afstand bediende dropper-post. De onderdelenspecificatie wordt hoger naarmate het reizen toeneemt – de 140 mm-fiets heeft bijvoorbeeld een RockShox Recon Silver-vork, terwijl de 180 mm-fiets een RockShox Lyric RC heeft, wat wordt weerspiegeld in de prijsstelling.

Hoewel de Franse kosten nog niet definitief zijn, schatte een vertegenwoordiger van Fantic de kosten van de modellen met aluminium frame: de 140 mm-fiets zou daarom hoog zijn, de 160 mm-motorfiets zou ongeveer zijn en de 180 mm-fiets zou minder zijn dan varianten met een carbonframe. in de maak en zal uiteraard duurder zijn.

Ik knipte de 160 mm XF1 Integra op Bootleg Canyons-paden in Boulder City, Nevada. In technische scenario’s met lage snelheid ontdekte ik dat de hulp van Broses licht opkwam en soepel en handelbaar aanvoelde. Het golft niet plotseling en wekt de indruk dat het waarschijnlijk uitloopt of onder je vandaan komt. Bij trailsnelheden, maar de Brose voelde enigszins plat en lusteloos aan; alsof de hulp was vertraagd of te langzaam werd opgebouwd. De Brose en Shimano STePS e8000-motoren terugrijden, had de Brose niet dezelfde punch uit hoeken als de Shimano STePS.

Matt Phillips

Ik heb op normale full-suspension fietsen gereden met verschillende wielafmetingen, en dat was ik geen liefhebber; het beheer is goofy geweest. De Integra handelde echter redelijk goed en slokte terrein op. Het was echt snel, eenvoudig te rijden en ook vertrouwenwekkend dat ik ontdekte dat ik constant tegen de 20mph-begrenzer botste. De balans van de fiets was ook erg goed: hij is zeker zwaar, maar het gewicht wordt zo gedragen dat de fiets werpbaar is. De achterwielophanging was geweldig: niets baanbrekends of benchmarks, maar ook geen slechte gewoonten. Zoals ik op veel e-mountainbikes heb ervaren, voelde de vork marginaal ondergedempt aan.

Fantic is misschien geen bekende titel bij fietsers, maar op basis van hoe de 160 mm XF1 Integra rijdt, heeft de enduro-motorfietsachtergrond van het bedrijf geholpen bij het bouwen van een enkele fijne aerodynamische fiets.