Nieuwe Tijdritfietsen En Uitrusting
De nieuwe Shiv Multisport-fiets van Specialized

Er werd geen woord over de nieuwe fiets geciteerd tijdens de Eurobike- of Interbike-onthullingen, maar Specialized debuteerde zijn nieuwe Shiv multisportfiets op Ironman World Championships. Twee opmerkingen: de Shiv is gemaakt om niet aan de UCI te voldoen. Het is een triatletenfiets, geen racefiets, samen met 4: 1 aero-profielen, een interne hydratatieblaas en ook een korter bereik met veel meer cockpitafstelling. Ten tweede is Specialized all-in, met behulp van koolstof-composiet-framed modellen van de Shiv Comp Rival (onthuld) in de Di2-uitgeruste S-Works. www.specialized.com

van 7

BMC’s TM01 en ook TM02

Cadel Evans reed met BMC’s nieuwe TM01 de eindoverwinning in de Tour de France, maar de neef van de fiets, de TM02, deelt veel van zijn ontwerp. De TM02 is in principe dezelfde framelay-out in een goedkopere koolstofvezel en bevat een standaard vork. De Ultegra-aandrijflijnversie, afgebeeld, gaat voor www.bmc-racing.com

van 7

Fuji’s Aloha 2.0

Geloof je dat je geen bonafide multisportfiets voor onder kunt krijgen? Fujis Aloha 2.0 is volledig uitgerust met aero-buizen, vork en zadelpen, een multisportzadel met veel meer neusvulling en aerobars van het huismerk met shifters op de extensions. www.fujibikes.com

van 7

Giro’s Selector TT-helm De gloednieuwe Selector TT-helm is gemakkelijk de meest radicale verschuiving ooit geworden voor Giro in zijn eigen TT-helmen. Voorbij zullen de lange Alien-achtige staarten van TT-helmen voorbij zijn, in het voordeel van kortere, geventileerde deksels die een betere real-world aerodynamica bieden bij zijwind en wanneer je je bedenkt. De twee grootste kenmerken: het ingebouwde vizier en de twee verschillende onderste staartgedeelten waarmee je de Selector op een positie kunt afstemmen. www.giro.com

van 7

Kestrel’s Airfoil Pro SL

Het zitbuisloze ontwerp van Kestrels Airfoil Pro SL maakt het illegaal voor gebruik in UCI- en France Cycling-races, maar voor triatleten is het een ideale keuze. Elk onderdeel op het frame is gemaakt om de luchtstroom te vergemakkelijken. Kestrel voegt een op Shimano Ultegra gebaseerde aandrijflijn en gematigde aero-sectie velgen toe. De kosten zijn en het raamwerk is de moeite waard, welke updates u ook maakt. www.kestrelbicycles.com

van 7

Wilier’s Twinfoil TT-fiets

De Italiaanse fietsmaker Wilier neemt nu zijn eigen benadering van de bredere-is-beter beweging in aerodynamica met zijn Twinfoil TT-fiets. De Twinfoil werd deze zomer voor het eerst geracet door Damiano Cunego en Lampre en heeft een geïntegreerde aerovork en stuurkolom en een speciale stuurpen. De zadelpenbout is vlak in het frame verwerkt vóór deze aero-zadelpen. De Campagnolo RecordZipp variant die je hier ziet kost een trendy www.wilier-usa.com

van 7

De Twinfoil-vork

Een close-up van deze Twinfoil-vorklay-out toont een bijna mountainbike-achtig uiterlijk, samen met alle vorkbladen die helemaal doorlopen tot aan de stuurpenklemmen. Wilier zegt dat het er onconventioneel uitziet, maar uit windtunneltests bleek dat het verdelen van de luchtstroom naar voren van de hoofdframebuizen sneller werd onderzocht. De voorrem is een lineair trekontwerp dat in de achterkant van de bladen is verwerkt. De Wilier past ook probleemloos op de bredere aero-wielen zoals Zipps 28 mm brede 808.