Drie bereik Alternatieven en nieuwe veren voldoen aan hedendaagse pasvormtrends

Het opnieuw ontworpen Zipps Service Course SL-70-stuur is een droom voor fietsmonteurs, met twee keuzes in vijf breedtes plus een compacte aanraking en val die helpen om meer verticale posities aan te passen. (Joe Lindsey)

Fit-trends veranderen in de loop van de tijd, en hoewel de basisvorm van het drop-stuur niet is veranderd sinds het begin, ziet de ergonomie van de pub consistente aanpassingen om aan de huidige behoeften te voldoen. Zoek maar eens naar een foto van Sean Kelly in zijn racedagen om te zien hoe de modieuze vorm van het stuur er 30 decennia geleden uitzag.

De meest kritische verschuiving in de afgelopen 5 tot 10 jaar zal zijn dat de neiging om de balk naar boven te draaien, een horizontale tot licht oplopende helling creëert bij de overgang in de bovenkanten naar de remkappen.

Probleem: die opwaartse rotatie kan bij veel staafvormen het schuurgedeelte veranderen in een steile, bijna onbruikbare helling, in plaats van een horizontaal segment dat maximale controle biedt tijdens het afdalen of sprinten.

Barmakers hebben dit probleem in verschillende mate aangepakt, maar Zipps herontworpen Service Course SL-lijn heeft misschien de zeer holistische benadering, met verschillende bereikkeuzes en verschillende bochten en ook een aangepaste geometrie om de hedendaagse pasvormtendensen weer te geven.

De nieuwe lijn heeft vier staven: de SL-70, SL-70 Ergo, SL-80 en SL-88. Het getal verwijst naar deze millimeters bereik, maar er is meer aan de hand. Veel sturen hebben een helling van ongeveer 13 tot 16 graden, of een neerwaartse helling, in de overgang van de bovenkant van de pub naar waarin de remkappen worden bevestigd. De nieuwe Service Course SL-lijn reduceert dat tot 10 niveaus, voor een vlakkere overgang, waardoor de vereiste om de balk omhoog te draaien wordt beperkt.

De minder radicale schuifhoek in de kappen zorgt voor een vlakkere overgang die de noodzaak om de halter omhoog te draaien beperkt. De SL-80-versie die hier wordt weergegeven, bevat een aangepaste ergo-drop. (Joe Lindsey)

De herfstvormen zullen ook duidelijk zijn. De SL-70 heeft een gestroomlijnde val (128 mm) die iets naar achteren buigt in de richting van de oprit; de SL-70 Ergo gebruikt exact dezelfde geometrie maar met een afgeplat bovensegment. De SL-80 maakt gebruik van een aangepaste ergonomische bocht die 125 mm uittreedt), samen met de SL-88, de old-school roadies-pub, is het een tijdloze bocht met een ruime val van 130 mm. Alle vier de bars zullen voor elk worden verkocht en zullen in oktober beschikbaar zijn.

Breedte (gemeten in cc):

SL-70: 36
, 38, 40, 42, 44 cm SL-
70 Ergo:

38, 40, 42, 44 cm
SL- 80: 36, 38, 40, 42, 44, 46 cm
SL-88: 40, 42, 44 cm

Het doel, zegt David Ripley, Zipps-marketingmanager, zou zijn om meer pasvormopties in het stuur zelf te bieden. Een stang met korte reikwijdte kan de halter gemakkelijker bereiken met exact dezelfde stuurpenlengte, waardoor de beoogde rijeigenschappen van de fiets behouden blijven.