De Mach 429 van Pivot is sneller dan ooit dankzij een injectie met koolstof. (Matt Phillips) Laten we duidelijk zijn: Pivots aluminium-legering Mach 429 is een fantastische fiets. Het is stijf, met een robuust gevoel dat vertrouwen wekt. De geometrie is geweldig en hij is uitgerust met de welbekende DW-Link-ophanging. Het is echter een beetje zwaar en niet bijzonder levendig. Als gevolg hiervan voelt de 429 met een veerweg van 100 mm gevangen tussen 2 werelden – hoezeer het ook een XC-racefiets moet zijn, hij rijdt net als een racefiets die kort onderweg is.

Ik nam de nieuwe 429 Carbon mee op een korte testrit bij Interbikes On Dirt Demo, ontdekte ook dat die nadelen zijn verholpen, dankzij een royaal deel van koolstof en een beetje verfijning. De gloednieuwe 429 Carbon is meer dan een carbonversie van het aluminiummodel: het is eigenlijk een geweldige fiets.

De grootste verandering is natuurlijk de koolstof. De substantie wordt gebruikt om een staart te geven – geen aluminium swingarm hier – wat resulteert in een gewichtsbesparing van ongeveer 125 gram en een verbetering van 12 procent stijfheid (boven een fiets die behoorlijk stijf is). Alle verwachte kenmerken zijn hier: taps toelopende balhoofdbuis, 12×142 steekas achteraan, direct-mount voorderailleur, dropper-post routing, schoon kabelbeheer, press-fit 92 bottom mount, evenals ISCG 05 tabs.

Wijzigingen in de ophanging zijn relatief klein. De 429 Carbon heeft een veerweg van 100 mm, maar een iets hogere hefboomwerking en een kortere slag (lichtere) schok. Deze verandering komt vooral de lichtere rijders ten goede, omdat de luchtdruk en demping waarschijnlijk meer binnen de schokdempers zullen liggen. Maar zwaardere rijders zullen niet lijden – ik weeg meer dan 77 kg met een middelgrote drinkrugzak en ik gebruikte ongeveer 64 kg per vierkante inch (psi) van de schok.

Ook de geometrie werd aangepast. De liggende achtervorken zijn met 1 cm ingekort (momenteel 45 cm in totaal), wat helpt om de wielbasis te verkleinen tot 112 cm (maat medium, 100 mm vork). De trapas is 0,10 inch lager en zit nu in 32 cm met een vork van 100 mm of 13,0 met een vork van 120 mm. (We hebben ontdekt dat DW-Link-fietsen de neiging hebben om rechtop te zitten tijdens hun reis, dus ze kunnen lagere basisbeugels gebruiken met minder problemen met het trappen dan bij andere indelingen.) De hoek van de balhoofdbuis was marginaal versoepeld (de lengte van de bovenbuis verandert niet) en de standover-hoogte is op alle dimensies verminderd, hoewel de kleine de meest opvallende verbetering heeft: 70 cm voor de koolstof vergeleken met 29,25 voor zijn aluminium.

De veranderingen resulteren in een fiets die gemotiveerd aanvoelt door zijn aluminium voorganger, maar deze duidelijk verbetert. Alle goede dingen aan de aluminium 429 zijn nog steeds aanwezig – de stijfheid, de trapefficiëntie, de welgemanierde handling – maar dat de carbon gewoon meer is. Het is stijver, het lijkt sneller en effectiever, en de bediening is veel dunner en intuïtiever, maar niet minder voorspelbaar en stabiel. Maar bovenal komt de 429 Carbon tot leven op manieren die de aluminiumversie nooit deed. Het is vermakelijk en pittig en snel en snel, en het voelt veel meer als een geschikte 100 mm XC-fiets. In wezen lijkt het erop dat de garantie van de 429 is vervuld, dankzij de genezende kracht van koolstof.

De 429 Carbon wordt verkocht als een frameset voor hele cycli die beginnen bij en eindigen bij Drie SRAM-uitgeruste fietsen worden aangeboden – X9, X0 en XX1-en je zult vier Shimano-uitgeruste opties vinden: SLX/XT, XT, XT /XTR, en ook volledige XTR. Er zijn drie kleuropties: teamgroen, zwart met blauw en zwart met rood. Pivot begint in november met het verzenden van fietsen en frames naar dealers, maar volgens de organisatie zijn de eerste twee leveringen uitverkocht. Dus, tenzij je een Mach 429 Carbon vooraf hebt besteld, kan het enige tijd duren voordat iemand zijn weg naar een garage vindt.