Getest. Diamondback Haanjo EXP Carbon

Een fiets die speciaal is gebouwd om je volgende bikepacking-avontuur aan te gaan

Noot van de redactie: dit artikel is voor het eerst gepubliceerd in de gedrukte versie van Bicycling . Schrijf u vandaag nog in!

Ik besteed veel tijd aan het nadenken over irrationele droomfietsen. De vliegende fiets van ET. De vouwfiets die krimpt om in een boodschappentas te passen. De racefiets die verandert in een mountainbike wanneer je de trailhead bereikt. Die laatste voelt meer in de wereld van magisch realisme dan authentieke droom nu ik de rare Diamondback Haanjo EXP Carbon heb gereden.

De EXP is een van de drie nieuwe carbonversies in de Diamondbacks-reeks van Haanjo-avonturenfietsen (de eerste is aluminium). Aan de andere kant van grind, zoals Michael Brown, vice-president productontwikkeling bij Diamondback, stelt, zijn er de Haanjo Comp Carbon en Trail Carbon, met dunnere banden op 700c-wielen. Maar als je een sportief avontuur wilt waarbij je brandweerwegen opnieuw moet starten met net genoeg op je framepakketten om je door een lang weekend in het midden van nergens te helpen, is de EXP ontwikkeld om als go-to te functioneren.

Mensen zullen ongetwijfeld vragen: Hé, wat is dat? Als ze een bezoek brengen aan de 5 cm brede mountainbikebanden met een diameter van 650b op een carbon raceframe dat telegraaft dat het enige snelheid aankan. De bar-end shifters voelen aan als een op stijl gebaseerde touring-throwback, maar Diamondback stelt dat ze gemakkelijker te repareren zijn over de weg – als je de onderdelen hebt. Ik kan mezelf niet vinden om extra shifters of kabels voor een weekend in te pakken, maar van meerdere langlauftochten op een fiets met downtube-shifters, ken ik er echt mijn weg over op een manier die ik niet kan beweren met geïntegreerd wisselen. Het gebruik van een frictieschakelaar aan de voorkant op de EXP kwam als een tweede natuur, net als het gebruik van mijn favoriete kenmerk van de fiets: een toervriendelijk drievoudig crankstel (3×9-speed) dat voorbereid is om onder belasting te schalen.

Deze fiets voelt veel unieker aan dan andere avontuurlijke fietsen die ik heb gereden. Mocht je af en toe offroad gaan, dan lijkt het overbouwd. Maar als de EXP echt op een pittige grindhelling staat, wat een strijd zou zijn op je normale racefiets, is hij waanzinnig plezierig en capabel, mede dankzij een schijnbaar eindeloos menu aan versnellingen. Hij gloeit ook op singletracks en grappige begroeide dingen (misschien een pad?) Over hoogspanningsleidingen een heuvel af. Gooi er tassen op. Gooi er spatborden op. Je weet waarschijnlijk al of dit de fantasiefiets voor jou is.