Een nieuwe mid-range groep om Shimanos Ultegra . aan te pakken

Matt Phillips

Toen ik de uitnodiging van Campagnolo kreeg voor deze lancering, ging ik ervan uit dat het op een gloednieuwe schijfrem zou rijden. En hoewel ik de schijfrem van Campagnolo heb bekeken, lag de eigenlijke focus van deze lancering op een nieuwe groep. Potenza genaamd, het is een middelgrote 11-speed straatgroep die is ontworpen om het hoofd te bieden aan Shimanos Ultegra. Het is misschien niet zo sexy als een schijfrem, maar het is waarschijnlijk belangrijker.

Potenza’s ErgoPower-hendels hebben kortere en meer afgeronde kappieken dan Super Record Matt Phillips

Bij de line-up van Campagnolos zit Potenza onder Super Record, Record en Chorus. Die drie groepen worden geleverd in zowel EPS-digitale verschuiving als mechanische verschuiving: Potenza wordt voorlopig alleen geleverd in mechanisch.

In een refrein dat we vaak hebben gehoord van alle aandrijflijnmerken, worden de kenmerken en technologie van Potenza’s doorgesijpeld in de duurdere groepen van het bedrijf. Het is vrijwel exact dezelfde groep, zei Campagnolos-persmanager Joshua Riddle, maar het is gemaakt met verschillende materialen. Potenza bevat de meest recente updates voor de high-end klassen van Campagnolos en is ook volledig compatibel met deze.

Wat betreft zijn missie om te concurreren met Shimanos Ultegra, overtreft Potenza Ultegra qua gewicht met ongeveer 87 gram (zie onderstaande tabel). Maar kostenvergelijkingen in Frankrijk worden bemoeilijkt door de recente kostenverlaging van Shimano hier.

Potenza neemt het op tegen Ultegra over de schaal mat phillips

Campagnolo citeerde een groepsetprijs van 852,53, wat op het moment van drukken is (met 11-32-tape). Een Ultegra-groep, die de recente kostenverlaging van Shimano gebruikt, is niettemin, de OE-prijzen – wat Trek, Specialized en de vergelijkbare beloning voor groepen – zijn heel anders dan de winkeltarieven, dus Potenza-uitgeruste fietsen op winkelvloeren kunnen prijsconcurrerend zijn met Ultegra- uitgeruste fietsen.

Potenza’s duimhendelstijl werd beïnvloed door EPS digitale aandrijflijnen Matt Phillips

Nieuwe groep?
Hoewel Campagnolo een bestaande mid-range 11-speed groep had, Athena, was de beslissing genoodzaakt om een nieuwe groep te creëren in plaats van een bestaande opnieuw te ontwerpen. Ik vroeg wel waarom een nieuwe groep de voorkeur had boven het upgraden van Athena, en dat ik geen duidelijk antwoord kreeg.

Mijn interpretatie op basis van mijn tijd met Campagnolo-vertegenwoordigers bij de lancering is dat het bedrijf wil proberen om wat OE-marktaandeel van Shimano en SRAM af te knippen – een intimiderende klus. Ook probeert het bedrijf fietsers ervan te overtuigen dat het meer is dan alleen een extreem hoogwaardige aandrijflijnfabrikant; het kan een competitieve middelgrote groep opleveren die je op je volgende fiets nodig hebt – ook een intimiderende taak. Dit vertegenwoordigt een substantiële nieuwe drive van Campagnolo; een die volgens hen meer betekent dan een herontwerp van een bestaande groep. Potenza heeft overeenkomsten met Athena, dus het kan semantiek zijn, maar Campagnolo lijkt te geloven dat Potenza het begin is van iets nieuws.
Potenza’s cranks hebben holle gesmede aluminium armen, en ook een bijgewerkte versie van Campangolo’s PowerTorque-systeem Matt Phillips

Potenza Tech
Ook al zijn er overeenkomsten met Athena, Potenza erft de bijgewerkte functies van Campagnolos high-end groepen zoals een vierarmige twist, EMBRACE achterderailleur en verlengde pull-arm voorderailleur. Er worden twee kleuren aangeboden: zwart, zwart en gepolijst.

Potenza wordt aangeboden in geheel zwart, wit of gepolijst met zwarte accenten (onthuld) Campagnolo

Het enige echte functionele verschil tussen Potenza en Super Record is het schakelen achter. Maar voordat ik verduidelijken dat , moet ik een paar Campy-speak te verduidelijken.

Wanneer SRAM en Shimano spreken van op- en terugschakelen, is het als een auto of motorfiets. Terugschakelen is een gereduceerde uitrusting voor lagere snelheden; opschakelen is een hogere versnelling voor hogere snelheid (onthoud: laag=langzaam, hoog=vliegen).

Campagnolo gebruikt opschakelen en terugschakelen anders: ze impliceren letterlijk op en neer. Dus een achterderailleur opschakelen in Campy-speak is een kleiner tandwiel naar een groter tandwiel; voorderailleur opschakelen in Campy-speak is van kleinere ring naar grotere ring. Terugschakelen is groter naar kleiner.

Voor consistentie zal ik op- en terugschakelen precies op dezelfde manier gebruiken als SRAM en Shimano het gebruiken, onthoud Campy-speak bij het bekijken van de literatuur.

Direct daarna: Potenzas terugschakelen maakt meerdere terugschakelingen mogelijk (tot 3 versnellingen); echter alleen enkele opschakelingen. Dat verschilt van Super Record/Record/Chorus-achterschakeling, die in beide richtingen kan multi-shiften: tot drie terugschakelingen en vijf opschakelingen.

Het schakelen aan de voorkant is bijna hetzelfde als Super Record/Record/Chorus. Er zijn twee haltes in de kleine ring: één voor de laagste versnellingen en één voor hogere versnellingen. Er is één stop in de grote ring: veeg de opschakelhendel helemaal door om in de grote ring te schakelen en dat is alles, geen trimmen. Terugschakelen duurt twee keer drukken: men laat de ketting in de kleine ring vallen, je snijdt de kettingrasp af. Het is niet haalbaar om met een enkel medium de binnenboord-voorderailleurstop te raken. Dit, zegt Riddle, voorkomt dat de ketting valt. Shimano heeft een soortgelijk systeem.
De voorderailleur maakt gebruik van een lange trekarm, zoals Campy’s high-end Bands Matt Phillips

Potenzas ErgoPower-hendels maken gebruik van een aluminium remhendel met versterkte polymeer schakelhendels en kappen. Zelfs de remhendels en de schakelpeddels direct erachter zullen exact dezelfde vorm hebben als Super Record, enz. De duimtriggers vallen niettemin lager (een ontwerp beïnvloed door EPS), waardoor ze gemakkelijker te bereiken zijn vanaf de druppels. Binnenin zit een gloednieuw en duurzamer PowerShift-mechanisme, zegt Riddle.

Het silhouet van de motorkap is een verbeterde versie van de lay-out met hoge pieken die opdook met Super Record 11-speed. Potenzas-pieken zijn meestal meer afgerond en Campy verwacht dat rijders ze zullen vastgrijpen voor een extra rijpositie. De vorm van deze stuurinterface is bijgewerkt voor een betere pasvorm met compacte drop-bars. De kapafdekkingen zijn herzien om het water te verbeteren, zegt Riddle.

De cranks hebben holle gesmede aluminium armen met metalen as. Net als de duurdere banden wordt een vierarmige spin gebruikt, die compatibel is met alle ringcombinaties: 53×39, 52×36 en 50×34 zijn beschikbaar voor Potenza. In tegenstelling tot Shimano, dat een enkele boutcirkel voor de twee ringen gebruikt, heeft elke Campys-ring zijn BCD. Dit, zegt Riddle, verhoogt de stijfheid van beide ringen door de bouten zo buitenboord mogelijk te schuiven.

De as-interface is een gloednieuw model van het PowerTorque-programma. In tegenstelling tot Campagnolos high-end twist-armen, die twee korte assen hebben die in het midden worden gecombineerd, lijkt PowerTorque erg op SRAM’s GXP-systeem (en vele anderen). De as is bevestigd aan de arm aan de aandrijfzijde en ook de niet-aangedreven draaiarm drukt op een spiebaaninterface. In tegenstelling tot de eerste versie van PowerTorque, die een uiterst onelegante procedure had om de niet-aangedreven arm te elimineren, hebben Potenzas-cranks een geïntegreerde extractorbout zoals SRAM’s GXP.

Het ontwerp van de remklauwen is weinig veranderd, maar een gloednieuwe rembloksamenstelling verbetert de prestaties Matt Phillips. De remklauwen gebruiken Campagnolos comfortabel Skeleton-ontwerp. Het enige echte nieuws hier is een gloednieuwe padcompound. Dit is een enorm verbeterd gevoel, meer kracht, betere modulatie. Hopelijk wordt de verbinding overgedragen aan de duurdere groepen.

De achterderailleur is grotendeels hetzelfde als Super Record/Record/Chorus, maar gemaakt van goedkopere materialen. Net als de duurdere groepen maakt Potenza gebruik van het Campys EMBRACE-systeem, dat de ketting dichter bij de cassette houdt en de ketting verder om de cassette wikkelt. Deze details, zegt Riddle, zorgen voor verbeterde schakelprestaties en meer veiligheid op hobbelige wegen. Potenza heeft niet één kenmerk dat de duurdere derailleurs niet hebben: verplaatste restrictieschroeven die eenvoudiger te verkrijgen zijn. Een korte kooi en ook een middenkooi zijn beschikbaar.

De Potenza wordt aangeboden in een korte kooi, of zelfs een middelgrote kooi (onthuld) voor grotere cassettes Matt Phillips

De voorderailleur maakt gebruik van een lange trekarm, zoals de hogere banden (en zoals Shimano), wat helpt om de schakelinspanning te verminderen en de soepelheid van het opschakelen te verbeteren.

Potenza brengt een gloednieuwe lijn van goedkopere cassettes met zich mee. Aangeboden in 12-27, 11-25, 11-27, 11-29 en 11-32, zijn de beste drie tandwielen gegroepeerd tot een spin, terwijl de overige zeven allemaal los zijn. De 11-29 kan worden gebruikt met een Potenza-derailleur met korte kooi, maar de 11-32 heeft de mid-cage-optie nodig. Cassettekosten lopen op van de 12-27 cassette voor de 11-32. Voorheen was de goedkoopste 11-speed cassette van Campagnolo Chorus, die bood voor (12-27) tot (11-29).

Campagnolo bevat een nieuwe reeks jelqing-cassettes, waaronder een brede reeks 11-32 Matt Phillips

Een Potenza-serie is in de maak, maar voorlopig wordt de Chorus-keten gebruikt. Riddle zei ook dat Potenza direct-mount velgremmen en bar-end shifters in ontwikkeling zijn en later toegankelijk zullen zijn.

Met Potenza
Ik had de kans om de nieuwe Potenza-groep ongeveer twee en een half uur te rijden in deze lancering. Mijn fiets was uitgerust met de nieuwe 11-32-tape, ook Campagnolo had een pad gekozen met aanzienlijk, soms steil klimmen om ervoor te zorgen dat ik deze kachel zou gebruiken; en een snelle afdaling om ervoor te zorgen dat ik de nieuwe rembloksamenstelling kon voelen.

Het schijnt een prima groep te zijn. Het schakelhendelgevoel is licht, met een lichte zachtheid; onderscheiden van Campagnolos high-end groepen die helderder en veel directer aanvoelen. Het schakelen van Potenzas ging snel en precies, ik voelde geen verschil tussen het en Campys duurdere spul. In vergelijking met Ultegra voelt Potenza sneller aan, maar de schakelingen hebben niet de gedempte soepelheid die Shimano biedt.

Ik ben een fan van de heerlijke 11-32-tape; mijn eigen fiets is ermee uitgerust. Ik vind het heerlijk om de veelzijdigheid en opluchting te krijgen die het assortiment biedt. Echter, zoals ik altijd doe, zou ik de nadelen ondervinden van deze grotere sprongen – relatief in een 11-27, bijvoorbeeld – wanneer we als een team hadden gereden.
Mijn allereerste ervaring met Potenza was positief. Ik geloof dat het kan concurreren met Ultegra. Pablo Moreno

Ik was erg onder de indruk van de nieuwe remblokcompound voor aluminium velgen. De verbinding lijkt dikker dan voorheen, en kracht, modulatie en textuur zijn veel verbeterd, en ze leken ook te vervagen. Het gaf me nieuw vertrouwen in de remmen van Campys, wat het afdalen een stuk aangenamer maakte. Shimano’s velgremmen zijn nog steeds de beste, maar het is prachtig hoeveel van een hop Campy is gemaakt met alleen deze nieuwe chemische stof. Je wilt dit remblok op je Super Record-remmen.

Ik geloof dat Potenzas-kapvormen ook een verbetering zijn, en ik geef de voorkeur aan de gebogen vorm boven de puntige vorm van de duurdere groepen. Ze zijn een beetje comfortabeler en ze zien er ook beter uit.

Dat is ongeveer alles wat ik kan zeggen op basis van mijn beperkte rijperiode. Ik denk dat Campagnolo een zeer competitieve groep heeft in Potenza: met meer glans in het schakelen, geloof ik dat het een werkbare optie voor Ultegra zou kunnen bieden. Er is helemaal niets mis met Ultegra, maar het is leuk om Campy op het feest te hebben.